Å snart är det lillördag....

efter en intensiv dag med jobb, gräsklippning, läggning av barn och diskussion om regler, kvällsplocket så får man äntligen klämma ner rumpan på stolen och blogga en stund!
Min nya bästa vän här hemma, robotdammsugaren, får gå på högvarv. Det är verkligen ett heltidsarbete att hålla ett hem med tre barn (med kompisar) och två hundar hyfsat rent. Det blir en sväng om med skurmoppen varenda kväll...och på morgonen så har unghunden spritt ut sina svarta hårstrån överallt så att det ser lika sunkit ut som dagen innan. Vilken tur att han är charmig som få. Vilken tur att han är min hund och att det är jag som kör plockracet på kvällen så ingen annan har massa argument....
....
Jag försöker verkligen köra på ett städrace när ungarna lagt sig. Tur att robotdammsugaren kan dammsuga i mörker så behöver jag bara flasha lampan en liten stund när jag snabbt skurar upp dagens smuts. Så skönt är det att sitta i ett lite sensommarskumt rum och känna doften av ajax ;) Tänk hur livets guldkanter ser olika ut i olika skeden i livet!
...
Evetuellt blir vi en till i familjen för en tid. Hur det blir får vi veta på fredag. Min hjärna går på högvarv för att fundera ut lämpliga husregler för en 12-åring. Det ska vara juste och rätt och lärorikt. Jag vill ha hjälp och tips. Vill presentera förslaget så att hon känner att hon inte köper grisen i säcken. Så här har jag tänkt:
Uppgifter att göra:
  • Bädda sin säng varje morgon & städa sitt rum.
  • Laga mat till hela familjen en dag i veckan. Vilken dag och vad får beslutas av kocken.
  • Tömma & plocka i diskmaskinen en dag i veckan.
För att kläder ska tvättas ska de befinna sig i tvättkorgen. Går man ut kan man ta med sig sopor till soptunnan. Man kan gå ut med hundarna, gå med återvinningen nån gång nu och då. Man kan gå till Coop och handla nån mjölk/frukt/annat som glömts vid veckohandlingen. Givetvis ska man plocka undan efter sig! Söndag till torsdag ska man vara hemma senast kl 21. Om kompis är här ska denne gå hem senast 21. På helgen är absolut senaste tid 23, men då ska det vara något särskilt.
...
Har varit in på Swedbank och kollat upp detta med månadspeng. Där står att en 12 åring brukar få 210 kr i månaden. Jag kan sträcka mig till att ladda mobilen så det finns fria sms utöver månadspengen. (Då kan man inte skylla på att man inte hade pengar på mobilen om man inte dyker upp.)
...
Det är väl det hyfsat enkla. Men vad ska man sätta upp för konsekvenser om de uppsatta reglerna inte efterlevs. Jag menar, regler som inte efterlevs är ju ingen idé att ha. Konsekvensen måste vara kännbar, men inte överdriven. Det ska vara tydligt och direkt och självklart. Så att det inte blir någon diskussion eller ett hot. Det ska vara lika självklart som att man tappar körkortet om man kör 100 på 50 väg där det finns en fartkamera. Lika självklart, tydligt..och även om man kan bli lite sur, så blir man mest sur på sig själv som klantat till det rejält och lär sig något till nästa tillfälle.
...
Jag är ingen höjdare på att förklara hur jag tänker. Men råd och tips och kloka tankar mottages tacksamt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj kan man laga mat när man är tolv, lät avancerat.

2010-08-04 @ 23:01:44
Postat av: Anonym

Nån gång måste man börja lära sig laga mat. Givetvis finns det en vuxen hemma man kan fråga om hjälp! Det handlar ju inte om något avancerat, typ blodpuddig...korv o mackisar etc...12-åringar kan mycket mer än man tror! Fasen. Jag flyttade ju hemifrån när jag var 16 och jag svalt inte ihjäl!

2010-08-05 @ 11:52:03
URL: http://mammakraft.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det lät bra tycker jag. Min mamma började plugga (i Boden, 22 mil bort) när jag gick i sexan och min pappa arbetade heltid, och hade nästan 60 min i resväg. Jag och min lillebror var hemma först, och jag kände att absolut att jag skulle hjälpa till med maten. Vi kollade bara några dagar innan vad jag kunde laga till och vad som behövdes inhandlas. Det gick utmärkt. Min mamma var färdig sjuksköterska vid jul när jag gick nian, och jag hade fått fler nyttiga erfarenheter. Tack för förtroendet och ansvaret (jag kunde, med lite hjälp!)

2010-08-08 @ 21:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0