Day 03 – Your parents

Mina föräldrar A & S-E träffades i den lilla byn i Tornedalen när mamma 16 år gammal var där och hälsade på sin syster som flyttat till byn från hemmet i Finland. Pappa var 8 år äldre än mamma, 24 när de träffades alltså.
De flyttade ihop i en lägenhet i Luleå och så kom vi två barn. Brorsan -77, när mamma var nyss fyllda 18 och jag två år senare.
...
Pappa var utbildad elektriker..bodde några år i Luleå men fick hemlängtan och hösten-83 styrdes kosan mot Tornedalen och stugan mitt bakom guds rygg som blev hemma för vår familj. Han jobbade lite som elektriker, men fick sedan jobb som kyrkvaktmästare i byn. En djurvän och relationsbyggare, en trygg och rolig person med glimten i ögat och hjärtat på rätta stället. En sann bohem och värderade tid högre än pengar!
  • Jag har aldrig upplevt min pappa stressad. Han var en lugn person och jag tror att det var något han också förmedlade till sin omgivning. Han älskade att starta diskussioner och sedan smyga ifrån när debatten var som störst. Han var en snäll och omtänksam person och jag har aldrig hört honom säga något dumt om någon annan person. Han trodde inte på skitsnack..
Han var en sann djurvän och kunde få djur att göra de mest otroliga tricken. Katten kunde göra konster, hunden kunde räkna, fåren kunde kramas...När pappa gick bort gick katten från rum till rum och skrek. Min pappa var världens bästa! När kompisar kom slog han mer makaroner i grytan. Han fixade och trixade och fanns alltid där. Klok. Kunde svara på alla konstiga funderingar som man hade. Trygg och lugn. Absolut min mammas motsats. Pappa älskade barn och de honom. Han var påhittig och nyfiken! Nyårsafton 1994 dog pappa. Han var då 44 år.
...
Mamma är undersköterska och som jag skrivit ovan pappas raka motsats. Energisk och explosiv. När mamma är med så händer det grejer! Hon hugger i och är stark som en oxe, hon är en arbetsmyra och har ett hjärta av guld! Mamma är den som aldrig lämnar någon i sticket. Den som på ett naturligt sätt kan få andra att må bra och känna sig sedda och bekräftade. Hon är intensiv men hjärtlig. Hon är rak och långsint. Mamma är grymt intelligent och logisk, kan lösa de mest konstiga uppgifter på ett galant sätt. Hon är busig och nyfiken!
  • Mamma har velat ge oss barn allt det hon själv inte fick då hon förlorade sin mamma när hon var liten. Mamma imponeras inte av status. Hon är stolt och stark! Pengar är inte viktigt för henne och hon har alltid delat det hon haft för att vi barn ska ha det bra. Mamma har betalat så jag har kunnat plugga på universitetet utan att ta lån.
Mamma är den som tar semester och kommer till oss och är med grabbarna när hon hör på mig att jag är trött och sliten. Som fixar middag och låter grabbarna vara lediga från dagis och mysa. Mamma är den som dammsuger och skurar golven tills man kommer hem från jobbet. Sen drar hon iväg på sina egna äventyr så man inte behöver ha henne i knät fast hon är och hälsar på. Mamma är världens bästa mommo! Pojkarna älskar mommos mat. Mamma lagar mycket och helt underbar enkel mat. Enkel och supergod. Lagad med kärlek!
  • När pappa dog var mamma 36 år. Hon träffade då pojkarnas "moffa" och med honom har hon mina fina syskon R & M. Mamma fortsätter att kämpa för sina barn, med vetskapen om att hon lyckats uppfostra två barn till trygga vuxna. Hon är som en lejoninna när det gäller oss barn. Ingen ska få göra oss illa.
Jag är en mix av mina föräldrar. Jag har mammas energi och pappas humor. Jag har pappas trygghet och eftertänksamhet och relationsbyggarförmåga. Jag har mammas förmåga att få människor att trivas. Jag har fått mammas envishet och vilja av stål. Jag är inte lika bohem som dem, men de har fått mig att veta varifrån jag kommer och var jag hör hemma. De har gett mig en trygghet och en tillhörighet. Jag vet att de älskar mig och att de alltid kommer att skydda mig. Att jag aldrig kommer stå ensam i världen. Jag vet att mina barn har fler trygga vuxna som älskar dem och lär dem att vara rädd om varandra, att tid tillsammans är mer värt än saker....
Om jag hade fått välja föräldrar så hade jag utan tvekan valt just mina igen!!

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag är inte den mamma som jag hade vilja vara. Jag svek er (L och T) när jag blev änka, det var inte så lätt. Jag känner att jag som lämnade er när jag hade en ny man, fast jag har försökt hjälpa till, men det kanske inte har alltid lyckats. Men dom har alla fall haft sitt barndomshem kvar, och jag har verkligen kämpat för att det ska funka. Jag alltid försökt vara till hands när det har behövts hjälp i svåra situationer, men jag ändå känner jag att jag hade kunnat göra mer. Sen har det varit viktigt för mig att ni ska acceptera min nya man. Och om han inte hade accepterat er, då hade han inte fått vara med mig. När man har fått barn kommer dom alltid första hand. Min nya man har verkligen försökt att vara till hands för er. Jag är lycklig över att han har ställt upp, och jag tror att ni har accepterat honom. Jag älskar verkligen er högt, jag skulle kunna offra mig för eran skull om det skulle behövas. Jag älskar alla mina fyra barn högt, det är mina guldklimpar.

2010-12-18 @ 13:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0