Tankar om liv och död...


60 år...skulle min älskade ängelpappa ha blivit i fredags. Jag minns ännu hur han funderade över sin 50-års dag..som även den fick passera utan honom här på jorden. Bemärkelsedagar är jobbiga dagar. Det är som att hela hjärtat svämmar över av känslor och saknad och frågor. Saknar honom så oerhört mycket. Man lär sig leva med sorgen, men det är alltid en del av en. Alltid. Att vara i stugan på pappas födelsedag kändes rätt. Att vara där och vårda den plats han tyckte mest om. Det kändes som att han var där med oss.
...
Det är något med min familj och dödsbud. Dagen efter min mammas födelsedag, på nyårsafton lämnade pappa jordelivet...på min brors födelsedag lämnade farfar oss...dagen efter maxis födelsedag lämnade fammo in...på pappas födelsedag lämnar gammelmoster Anna in....Gammelmoster Anna var en speciell donna. Väldigt speciell. Men härlig på sitt sätt. Man har fått skratta många gånger med henne och hennes bravader. Hon blev dement för många år sedan och har inte pratat på flera år. Att hon nu dragit vidare var nog en lättnad för henne. Hoppas hon träffar farmor och farfar....gammelmoster Ingeborg, Tora, Tekla, Göta.... gammelmorbror Göran..och såklart hennes son och make som väntar där på henne. Anna, man får tydligast inte spela kort i himlen. Ni kanske kan spela något annat!
...
I fredags har jag varit på skolavslutning. Den blomstertid nu kommer får mig alltid att fälla en och annan tår. Det är skitjobbigt. Undra hur det blev så? Man grät ju aldrig när man själv gick i skolan. Då var det lycka och skratt..nu när man passerat 30 så är det lycka och tårar....vemodigt och skönt på samma gång. Antar att nästa skolavslutning kommer vara skitjobbig när Maxi går ut förskoleklass....Puh..tur att det ännu är ett år kvar tills dess!
...
Intensivt och skiftande och alldeles avslappnande vecka på slutet! Kort och koncist om veckan helt enkelt!
En vecka med Kiruna, Arvidsjaur, Skellefteå och tornedalen med många stopp...Stugan, svärisarna, stugan, mamsen...heeem! Laddade batterier efter en helg utan måsten i stugan. I like! Att jag fick med mig trevligt sällskap är ett plus! Tack fina A.L för att du hakade på! Ser fram emot fler sådana helger!
..
Veckan som kommer: Arjeplog, Skellefteå, Svensbyn, Kalix, Luleå skärgård med Lapponia och sedan helg igen! Intensivt och lärorikt! Ha det gott alla fina och kloka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0