Lästips...

Fick tips av fina journalist L att låta bonus läsa Linda Skugges "Lilla ångestboken". Jag har letat på nätet för att komma över ett exemplar, men den är slut överallt. Som tur är finns den på biblioteket, så idag när jag ändå var dit för att göra min medborgerliga plikt (rösta) så lånade jag den. Eftersom hon är hemma med mamsen så tänkte jag att jag passar på att läsa boken så jag vet vad jag lägger i hennes händer. Jag blir så glad och varm av Linda Skugge. För även om vi inte har varit likadana på något sätt så tänker vi likadant. Vi förklarar mycket på samma sätt. Kan vara att vi är hyfsat jämngamla och har vuxit upp i samma tidsanda...
..
Hur som helst så hoppas jag att bonus tar till sig det hon berättar. Några underbara citat:
"Sminka dig hur mycket du vill men kör inte porrlooken, som faktiskt bara är till för att tillfredsställa mäns sexfantasier och hur kul är det på en skala? "
"Viktiga hångelregler: Hångla inte när en kompis är med, det är inte schysst. Klart ni kan pussas nån gång då och då, men sitt inte timme efter timme (...) Hångla heller aldrig med en upptagen kille."
"Killar är djävligt ofräscha som håller på att bedöma tjejernas bröst. Be dem dra åt helvete bara. Eller säg till dem att du faktiskt har hört det senaste skvallret: att han har superliten snorre men du lovar att inte säga något. Ha ha ha"
"Det är så värdelöst att vara ung. Man mår bara dåligt och har ångest. Man har liksom fått allt om bakfoten. Man inser inte att man är superego. Så ego att man tror att man är jordens centrum och att precis alla kollar på en när man går in i matsalen."
Boken avslutas med några korta men kloka råd:
  • Skit i killar, du behöver inte ha sex när du är 14.
  • Har du sex, använd kondom.
  • Ät dig mätt och sov minst 8 timmar varje natt.
  • Skaffa många olika kompisar.
  • Läs mycket böcker.
  • Plugga! Bli aldrig ekonomiskt beroende av någon annan!
  • Rör på dig.
  • Håll ihop med andra tjejer.
  • Klä på dig!
  • Hjälp mamma.
  • Till sist: Kom ihåg att du är värdefull!
Så om du har en pubbeunge i ditt hus. Gå till biblioteket och låna en bok som kan få denne att fatta att vi alla har varit där. Att vi vet att det suger..men att det kommer att bli bra! Få pubbeungen att fatta att hon är fantastisk och vacker på alla sätt..och låt ingen få henne att tro något annat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0