Skonostalgi....och annat!

När man har förmånen att bo nära vänner som man haft sedan man var betydligt yngre (för inte faaan är man gammal än, så man kan inte referera till när man VAR ung (: ) har man rätt enkelt att halka in på den nostalgiska banan....
...
Man minns roliga saker, tråkiga saker och helt urknäppa saker. När jag var omkring ett äpple högt (alltså i åldern 3-6år) hade jag en dille på att äta upp papper. Jag åt bl a tågbiljetten som vi hade när vi åkte tåg med dagis (JA, det hette dagis på den tiden) från Luleå till Boden. Tror inte att fröknarna var så glad på mig då...Jag åt även upp försäkringsbrevet från Lekis i taxin på väg hem. (Ja, det hette LEKIS, Lekskola på den tiden!)
...
Jag kommer även ihåg när jag spanade in ett par supersnygga vita pumps....tvingade mamma att beställa dem från Ellos...de var givetvis förstora! Men vad kunde det spela för roll? Jag skulle ju växa i dem. Sad but true. Såhär 20 år senare är de ännu helt nya och för stora. Av någon anledning växte inte mina fötter mer....Men jag kan fortfarande känna känslan hur jag stod där med glappiga klackedojjor och önskade att fötterna skulle växa till sig innan skolavslutningen. Jag minns även ett par gudomligt fina "mormorskängor" som fanns på Sko söder här i stan. Det var sent 80-tal och de var de finaste skor jag sett. Fick jag dem? Nix? Men varenda gång jag går in på sko Söder så tänker jag på hur det var att prova dem och stappla runt i dem där på butiken. Kanske var det därför jag fick med mig ett par svarta stilettklackedojor istället för mina antistresskor därifrån i höstas ?
...
Jag har fått för mig att jag ska gå och lägga mig i tid. Hör och häpna! När man går och lägger sig i tid hinner man läsa massor! Igår så låg jag och läste när en yrvaken Maxi kom vimsandes till vår säng...kröp upp och drog täcket över sig på ett märkligt sätt. Sedan låg han där på makens kudde och bara den lilla fina näsan stack fram. Då fick jag en nostalgitripp igen och påmindes om hur han låg under det grönvitrandiga täcket på BB...alldeles ny och fin...Min fina fantastiska skatt vad tiden går undan. Det är lite läskigt när man bläddrar bland bilder på datorn och så känns det som att vissa saker var alldeles nyss...å så visar det sig att det var flera år sedan. Hu..tänk om man kunde stanna tiden en stund!
...
Nu har jag bokat flygbiljetter för att bege mig till hufvudstaden på seminarium i dagarna två. Det är jätte längesen som jag varit i Stockholm. Tror inte att jag varit där de senaste 3 åren faktiskt. Ska försöka hinna träffa kompisar från förr...ska även stanna där över helgen när jag ändå är på plats och umgås med en fantastisk vän som jag fått genom jobbet inom omsorgen för många åt sedan. Fatta fina M att vi varit vänner i snart 10 år! Jag tror att helgen blir välbehövlig för både mig och M! Längtar! Vi ska inte må illa i glas...inte heller skicka hem någon i onödan...men ROLIGT det ska vi ha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0