Rikedom är att kunna ge....

..utan att vänta något åter.....
Det är ett mantra som jag vuxit upp med. Det hängde en bonad med den texten på vår toadörr hemma i byn. Jag blir glad av den texten..och tacksam över att det varit ord som fått prägla mitt liv!
...
Jag saknar bonaderna, med de hemtrevliga meddelandena. Viktiga positiva budskapsbärare som planterar frön av tankesätt i våra hjärnor omedvetet. Jag är glad över de nya väggorden och klokskaperna som återkommit. Hemma har vi några sådana klokskaper. Lite synd att flera är på engelska, men barn är kanske mer internationella i dag!
...
Alla behöver vi bekräftelse på att vi är bra. Att vi gör bra. Vi söker denna bekräftelse på olika sätt. Endel genom att bli duktiga på en idrott, endel genom att bli framgångsrika inom sitt yrke, andra genom att showa. Vi har alla vårt eget sätt att få bekräftelse. SE MIG! När man fått sin beskärda del av bekräftelse genom livet så lär man sig också vilken bekräftelse som är värd att få. Värd att kämpa för. När man inte fått bekräftelse för den man är, det man gör så återstår bekräftelsen för hur man ser ut. Det är ett enkelt sätt att få snabb feedback. Tänkte på det när jag var på krogen i lördags. Även om unga tjejer inte behöver skämmas för sina kroppar, så ser jag ingen anledning att söka bekräftelse genom att ha en kort kjol och en urringad tröja. Men det är snabb feedback. Att bli bjuden på öl i baren är snabb feedback. Och billig fest för en pank ung tjej. Sedan kan det bli dåligt samvete, eller en tanke på att man kan få mer bekräftelse.
....
Å vad jag vill ge dessa unga tjejer möjligheten att ta ett steg tillbaka och fundera på vad de vill bli ihopkopplade med? Vem de vill gå hem med, egentligen? Även om någon säger vaddå, det är en kul grej..så kommer det alltid ikapp en. Nån gång. Jag vill få dem att fundera på hur de vill att en kille ska se på en. Vilken känsla vill jag lämna hos personen jag möter?
...
Sen finns det snälla och goa personer som gjort felaktiga val i livet. Jag har ingenting emot att folk begår misstag. Och jag tror också att man kan välja om. Men beroende på ditt felaktiga val i livet är det olika svårt. Jag och bonus hade ett samtal om huruvida man ska dejta en kille som har använt/mest troligt använder droger. Där måste jag erkänna att jag tycker att det är urbota korkat! Jag tror absolut att denna unge man kan välja om, men det är en lång resa. Det är inte bara att lägga av i morgon om jag har lust. Även om det är lätt att tänka så. Jag tror inte att man blir så lycklig i en sådan relation....och framförallt så tror jag inte att den är bra för vare sig självförtroendet, tillitsbyggande eller för en 17-åring att bära ett sådant liv. Att vaggas in i "bara den här gången"...jag ska bara...jag kommer sen...klart att vi kan göra det..och sedan INTE. Jag tror absolut att killen är supersnäll, men han har en egen resa att göra innan jag kan se på honom som ett pojkvänsmaterial. Det handlar inte om vem han ÄR, utan vad han GÖR. Å jag behöver inte uppskatta den han gör. Två vitt skilda saker!
...
Nu ska jag sluta fundera, tömma diskmaskinen och ta en dusch. I morgon, alldeles för tidigt går mitt tåg till jobbet i Kiruna igen. Nu blir jag bara borta en natt! Halleluja! Kram alla fina o kloka!

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag tycker du har vettiga tankar om att dejta någon som använder droger. Jag var själv ihop med en kille som använde och sålde droger, från att jag var 17 tills jag var 20. Inget jag vill rekommendera! By the way så sitter han inne nu....

2011-12-22 @ 04:49:45
URL: http://meanmia-meanmia.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0