Beslutsam....

....är en förmåga som jag enligt ledarskapstest besitter. Förmågan att våga fatta beslut.

När det gäller vissa saker behöver jag tänka länge länge länge innan jag fattar ett beslut.

Ibland kommer det liksom naturligt.

Idag hade jag inte tänkt fatta så många beslut egentligen. Tänkte att en trött hjärna sällan tar kloka beslut.

Tänk vilken tur att jag kan ha fel. Jag vet ju egentligen inte om jag tagit ett klokt beslut i alla tänkbara scenarier som snurrat i min glob, men jag har fattat ett beslut som ger mig ro i själen.

Åtminstone nu!

...

Det handlar om företaget som vi har vår bonus placerad genom och den konsulent som vi haft som vår. Jag kan inte säga att jag skulle vara stolt över min insats på jobbet om det var jag. På företagets hemsida står att läsa:

"Vår företagsidé bygger på att ha nöjda familjehem – utan familjehem har vi ingen verksamhet! Vi är därför lyhörda inför och anpassar våra insatser efter familjehemmens behov, dels via vardaglig konsulentkontakt, dels genom strukturerad handledning. Vi erbjuder också stöd till familjens alla medlemmar eftersom en placering påverkar fler än bara den placerade och de vuxna.

 

Vår jour finns tillgänglig på telefon dygnet runt. Våra familjehemskonsulenter är uppdaterade gällande varje placering och kan ge adekvat stöd. Möjligheten att ringa och rådgöra med en konsulent gör att det sällan uppstår akuta situationer i familjehemmen.

Vi avlastar våra familjehem genom att ansvara för kringkontakter och planering. Vi sitter också med på möten och stöttar i kontakt med anhöriga, myndigheter och andra vårdgivare.

Genom samarbetet med oss kan familjehemmen känna sig säkra på att både deras och den placerades bästa sätts i främsta rummet. Vi ser till att en genomförandeplan med tydliga målsättningar utifrån BBiC:s behovsområden och klar ansvarsfördelning mellan alla berörda parter upprättas. Vi gör uppföljningar och återkopplar till syftet med placeringen. Vid varje upphörande av placeringsuppdrag jobbar vi för konstruktiva avslut och avtackningar av familjehemmen."

...

Det låter som att konsulenten är aktiv och intresserad av familjehemmen. Eller så kanske det bara är så jag tolkar det. Jag kan krasst konstatera att sedan vår fina bonus flyttade in hos oss har konsulenten besökt oss 5 gånger, varav två gånger i samband med inflyttningen och en gång i samband med soc besök. Då hade hon inte tid att stanna för att hon skulle vidare. På torsdag nästa vecka var tanken att hon skulle komma på sitt 6:e besök sedan placeringen startades. Alltså ett besök varannan månad. Om man slår ut det. Jag kan kanske vara lite wild and crazy och konstatera att antalet samtal från företaget totalt kanske uppgår till 50 st. Å då har 40 av dessa skett i samband med 3 olika händelser som skett från september till nu, slutet av maj.

Det kan ju vara jag som är en grymt svår person att samarbeta med också såklart. Eller så kan det vara så att någon känner att denne inte riktigt gjort det som stått i placeringsinfon, det uppdraget som denne tagit på sig från kommunen.

...

Jag struntar egentligen i vilket. Jag har sagt upp avtalet med detta företag och hoppas för företagets skull att de tänker om vid rekrytering av konsulenter. För om konsulenten beter sig på det sätt som jag uppfattat denna resa så blir målet nöjda familjehem grymt svårt att nå. Det blir intressant att se hur "konstruktiv vår avslutning och avtackning kommer att bli". Som sociolog är det ett mycket intressant objekt att studera.

...

Vi har dock, för att tydliggöra, meddelat kommunen att bonus såklart är välkommen att stanna, om det är någon annan aktör som bistår oss. Men av just detta företag har jag fått mer än nog. Eller, inte av företaget, utan av en enskild konsulent. Det känns trist. Jag hade så mycket högre förväntningar än så.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0