Prislapp på hemlängtan

Börjar känna mig lite tjatig om detta med hemlängtan, men då det är en känsla som berör mig så kan jag inte låta bli ;).
Då jag ränner i malmfälten där gruvdriften drar ner hus i gropen och hur det påverkar orterna så är det svårt att inte tänka hemlängtan. Hur känns det att lämna huset som man bott i länge? Visst du får ett nytt hus och ekonomiskt kan det vara en vinst. Hur mycket är hemlängtan värt? Slutar vuxna utflugna barn längta hem när huset är i gropen? Hur mycket är det värt för malmfälten att ambassadörer på andra orter har hemlängtan?

Maken brukar rynka bekymmersrynkan när jag snackar hemlängtan. Sån där hemlängtan så hjärtat gråter och kroppen skriker ta mig hem!!! Jag trivs där vi bor. Jag älskar vårt hem, men hemlängtan är till stället där barndomen tillbringades. Det är där jag vet var stigarna går och var L med bakvänt S står att läsa inristat i källarväggens gula färg.

Blotta tanken på att mitt barndomshem skulle försvinna i en grop, att stigarna jag lekt efter skulle försvinna....det får tårarna att bränna bakom ögonlocken. Skulle jag kunna bli hel igen efter en jobbig tid om jag inte kunde åka hem och landa? Skulle hemlängtan avta eller försvinna? Skulle jag förbanna eller kunna förlåta att det skett??

Hur hög är prislappen på hemlängtan? Å vem har råd att betala?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0