Att komma hem....

När jag varit på resande fot känns det ljuvigt att komma hem. Att packa upp alla smutsiga kläder och ha en tvättmaskin som gör dem rena och en bastu som förvandlar en restrött kropp till en nästan ny människa!

Min farmor och farfar hade en broderad bonad med texten ”Ett hem om det är gott är livets bästa lott”. Jag tänkte inte så mycket på innebörden när jag växte upp. Det var så självklart för mig att ett hem är ett ställe där det är gott att vara. Så var det för mig och de som fanns mig närmast och min värld var inte så mycket större just då. Ju äldre jag har blivit desto mer värda har orden på den broderade bonaden blivit för mig. Tacksamheten över förmånen att ha ett hem har vuxit. Att ha ett hem värt namnet.

I wikipedia står att läsa:

Hem. i bestämd form hemmet, syftar i första hand på den plats som en person anser vara sin huvudsakliga boplats, dvs primärt bostaden och sekundärt stadsdelen eller byn. Bland studenter används ofta även uttrycket "hemhemma". Till skillnad från hemma (dvs deras studentlägenhet), avses med hemhemma den plats där man är uppvuxen, föräldrarna bor, eller liknande.

Mina föräldrar har planterat mina rötter djupt i den tornedalska myllan. De har ankrat dem ordentligt och tryggt. De har laddat min ryggsäck med karta och kompass och ett alltid fyllt hemresekonto, oavsett destination i världen. Uppmaningen pröva dina vingar, du är alltid välkommen hem, har gett mig tillåtelsen att prova olika bra och mindre lyckade saker med vissheten om att jag alltid kan åka hem. Som tonåring så kunde det kännas lite fjuttigt. Jag kan alltid åka hem. Idag är jag tacksam. Oerhört tacksam för att jag fortfarande har ett hem som är mitt. Som alltid finns där vad jag än gör! Ett andrum för att hämta kraft och kunna komma igen.

Jag hoppas att jag och P får våra barn och de bonusbarn som passerar här att känna detsamma. Att de alltid är välkomna hem, även om ett val blivit tokigt och man behöver tid att välja om, att landa....så hoppas jag att vi får vara den landningsbanan. Den platsen där de tar djupa andetag, fyller energi och sedan beger sig ut i världen för att göra om och förhoppningsvis göra rätt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0