Snöig lördag...me like!

Vilken underbar stad vi bor i som har förmånen att gå på en gratis julkalender varenda dag ända fram till julafton! Det är skådespelare som med hjärtat bjuder oss på en fantastisk saga, och ger oss alla lite hopp om att tomten verkligen finns. Å det gör han ju, i tomteskogen! Vilken tur att han har Tomtemor som håller ordning på honom..och att han har människobarnen som hjälper honom ibland! Våra barn tyckte att det var jättespännande och som sagt, även mamma fick en liten känsla av att tomten kanske finns ändå!
..
Jag önskar verkligen att man hade lite tomteförmågor ibland. Att man hade ett litet trollspö och kunde trolla saker bra. Att man kunde ge barn och unga en spegel så de kan se sina handlingar och sedan prata om konsekvenserna. Jag tänker på barn som far illa. Rapporter från soc här i stan säger att det är rekord på anmälningar om barn som far illa i år. Det känns hemskt så här före jul, men viktigt för oss alla att få en påminnelse om att det finns många barn till och med i vår egen stad som far oerhört illa. Att vi kanske borde öppna våra hem och våra dörrar för dessa barn, och familjer. Vi har fått vänner för livet! Det ger så himla mycket stolthet, glädje och värme i hjärtat när man vet att man hjälpt barn som haft det tufft och att man ännu, flera år senare har en särskild plats i deras hjärtan. Som D som var 4 år när han kom till oss när hans mamma blev sjuk. Nu bor han med mamma och syskon i södra delen av landet och vi brukar chatta på facebook. Ibland tar han fram bilder på mig och maken och önskar att vi bodde närmare så vi kunde ses. Det önskar jag också D, jag vill krama dig och dina fina syskon, och din alldeles underbara mamma!
...
Jag följer Lina Juusos krönika i NSD helg´s livfullt. Jag tycker att hon är en härlig person...om än naiv. Det är vi nog alla lite till mans. Det är enklare att vara naiv och inte veta. I dagens krönika skriver hon om hur barn far illa i dagens social medier. Om 14 åringar som blir mobbade. Idag är det tyvärr så Lina att barn som är betydligt yngre än 14 som mobbas på nätet. Där 11 åringar inte vill att andra ser bilder från vardagen eftersom man "inte är precis fiiin" på bilden, även om "mamman" tycker att man är det finaste som finns även på den bilden. Vidare skriver Lina hon skulle vilja linda in sina barn i bomull och skydda dem mot omvärlden. ÅÅÅÅ, jag vill linda in alla barn i bomull! Känns lite märkligt att det är spikmattan som är årets julklapp. Det kanske är mera bomull till folket som egentligen behövs! Eller egentligen så vill jag ge barnen högt EQ, att de lär sig att hantera omvärlden och är rädda om varandra och andra. Att det förstår att väga sina ord, och använda 5 snälla innan de yppar ett endaste ont. För gott ger gott...och det är just det vi behöver!
...
Jag är så glad över mina fina barn, min familj och mina hundar! De ger mig så mycket kraft och energi och tillfälle till mindfullness. Idag var vi ute i skogen, jag och doggarna. Det föll mjuka stora snöflingor och jag försökte samla tillfället och bilderna. Tog djupa andetag och njöt av stunden. Hundarna hoppar omkring, jagar varandra och unghunden slirar på isfläckar. Sedan hem och till livspusslet igen. Vilken tur att jag har min oas i hundarna, så jag måste ta mig i kragen och hitta lugnet några gånger om dagen!
...
Syrrorna är på besök i staden. De har varit in i city och shoppat. Tiden går så fort. Jag tycker ju att det var igår som minisyrran skulle köpa hela mumindalen om hon fick pengar. Nu är det helt andra saker på önskelistan. Eller andra syrran som är svart runt ögonen och försöker hitta sig själv. Hon är så modig och jag är så stolt. Att hon vågar vara annorlunda även om hon bor på en liten ort. STOLT!
...
Nu är det snart dags att fixa mat igen. Med huset fullt med barn (bonussonen är också här) så går det rätt mycket mat! Det blir kyckling till middag igen. Det går alltid hem hos ungarna. Ska kika i mina recept om jag kan finna något lämpligt.....

Kommentarer
Postat av: kerstin

Vilken fin blogg du har, kul att hitta hit.

Receptet nedan ska jag prova på måndagkväll , låter jättehärligt å gott.

2009-12-07 @ 09:41:38
URL: http://[email protected]
Postat av: milla

Ja det är en hård värld våra små har att upptäcka. Vi får se till att ge dom massor med kramar och mod.

Såg förresten en ung kille som tiggde pengar på stan i fredags, trodde inte sånt fanns i Luleå.

2009-12-07 @ 17:04:18
URL: http://millasplejs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0