Om bara...

Under min uppväxt har jag fått lära mig att det inte lönar sig att tänka tänk om, eller om bara...."L, du vet, om moster skulle ha bollar då skulle hon vara morbror...."Typisk finsk logik. Ingen idé att tänka, tänk om, eller om bara helt enkelt!
..
Pappas farbror skulle ha fyllt 90 år idag om han levt, det gjorde en av hans döttrar mig varse om via FB. Hon hade länkat till psalmen Blott en dag. Som dotter till en kyrkvaktmästare så har psalmer en särskild plats i mitt hjärta. Vissa närmare än andra, och just blott en dag är en av de finaste psalmerna jag vet.
....
Jag brukar försöka hämta kraft och känna tacksahet för det som varit. Känna glädje för det som kommer och stanna här och nu så mycket som möjligt. När jag satt på jobbet med en person så insåg jag att denne var jämngammal med min pappa. När jag ser 1950 i ett personnummer så blir det svårt att inte låta tanken vandra i termer av tänk om....
...
I min brors mina vänner bok från 80-talet svarade pappa på frågan vad han skulle göra 2000. Då svarade han fylla 50 år. Kanske skulle han vara morfar eller farfar. Han såg fram emot det. Jag tänker ofta på hur det skulle varit om det hade varit så att han hade fått fylla 50 år och hur det hade varit att få visa mina barn för honom. Skulle han jobba eller gått i pension? Skulle mina föräldrar ännu varit gifta med varandra? Vad skulle jag ha jobbat med och vem skulle jag leva med om pappa ännu fanns? Jag tror att många saker i mitt liv hade varit annorlunda om han hade levt.
...
Jag är tacksam över mitt liv som det är idag, och hur det har varit! Jag skulle inte vilja ändra på något om jag fick tänka om! Med det vill jag inte säga att jag inte saknar min pappa så det gör ont i hela min själ, för det gör jag. Jag saknar hans humor, hans resonemang och hans naturliga trygghet och värme. Men jag vet, att i ett tänk om eller om bara så skulle jag inte haft de nära mig som jag har idag. Å de ger mig ännu mer!
...
Var rädd om det ni har. Våga tänka "tack för att..." istället för "om bara". Det gör jag. Även om det gör ont i hjärtat ibland.
Kram alla fina!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0