Weddingday, weddingdress, weddingshoes....

I söndags hade jag tänkt fira bröllopsdag med min man....istället för att fira fick jag ett tydligt tecken från ovan att jag verkligen är en lyckligt lottad kvinna! Natten mellan lördag och söndag ligger jag och kallsvettas och får magkatarr från hell. Kan inte stå upprätt på hela söndagen och orkar knappt hålla ögonen öppna i en timme..och bästaste maken fixar allt med 5 ungar och två hundar fast han varit iväg på "hej då fest" för en kompis som ska dra iväg på långresa...Det är då man med tårar i ögonen av stolthet och hjärtat fullt med värme vet att man hittat sin saknade pusselbit, och att man lyckats hitta den där one of a kind. Inte nå gnäll, inte några suckar..bara tagit hand om mig och ungarna....Tack min skatt, mitt guld och mitt allt! 
Skorna ovan är de skor jag bar på vårt bröllop den 23 augusti 2003. De är inte bara ett råfynd på bianco efter lång tids spanande och väntande..utan också helt enkelt MAGISKA! Dessa skor hade jag alltså på bröllopet....40 veckor efter föddes vår maxi...Jag lånade ut skorna till min kära vän projektingenjören och 38 veckor efter dagen..kommer lilla O till jorden! Mamman från Bäst lånar dem till deras bröllop..och ja...sedan tittar lilla C ut lagom därefter....jag drog på mig dem igen till en möhippa..och hoppsan..sedan kom midi till oss....Nu står de där i garderoben. Jag vågar inte prova dem..eller ja prova, men inte använda dem. Jag är rätt nöjd nu med mina 3 grabbar! Men, om någon planerar för bröllop och barn så har jag ett par lämpliga skor att använda...oavsett om det är stort bröllop eller ett i smyg så funkar dessa ypperligt om man vill få ett positivt resultat efter bröllopsnatten!
Min syster som var 6-7 år vid tiden det begav sig var den som fick det hela att hända egentligen. Hon sa: "L, tänker du inte gifta dig med denna man? Du vet, man kan inte sova i samma säng som en vilt främmande man heller."
Att gifta sig är en grej..att vara gift en annan. Men nog tusan är jag så himla glad över den dagen, och när jag ibland undrar varför jag vaknar upp med denna man som inte är vilt främmande något mer (men som jag fortfarande upptäcker nya fantastiska sidor hos!) så brukar jag försöka visualisera den dagen och den speciella stunden. Då fylls jag av värme och glädje, kärlek och styrka och jag vet alla anledningarna. De är många och de är starka! Men visst prövas anledningarna när man har starka viljor och små barn! När man vill mycket och har kraft och energi, men allt som oftast hamnar i otakt....Min farmor och farfar var kära i varandra, så där så det blixtrade i ögonen på dem när de talade om den andre..även när de passerat 70...De hade inget enkelt liv, men de fanns där för varandra och andra....De hade en gemensam strävan. "Man ska leva för varandra, och ta vara på den tid man har" var min farmors favoritsång. Jag brukar tänka på det när jag är mitt uppe i allt. Vi försöker ta vara på tiden jag och min bättre hälft. Vi bokar in tid då det är bara vi i allt surr och stress som finns kring en familj som vi. Det är värdefull tid för mig. För oss.....Nu på lördag ska vi äta gott tillsammans och fira varandra och oss...Tack bästa M för att du är barnvakt! Det för mig genast över på ett annat citat som kommer från min barndom och som nog påverkat mig mer än jag kunnat ana. "Rikedom är att kunna ge, utan att förvänta sig något åter". Tack mina vänner som ger av er tid till oss och ställer upp som barnvakt, hundvakt och bygghjälp....ni som plockar i vår diskmaskin och fixar diskbänken......kokar kaffet tills man kommer från jobbet! Ni är våra skatter och vår rikedom.....skulle det finnas en taxeringskalender på sådana förmögenheter så skulle vi ligga högst i stan! Det är ni som hjälper oss att skapa ett öppen och gott hem, med högt till tak, mycket skratt och värme....vilket osökt leder mig till det sista citatet för dagen...ett som också handlar om familj och vänner....och som också påverkat mig mycket. Ju äldre jag blivit desto tydligare har budskapet kommit till mig: "Ett hem om det är gott, är livets bästa lott". Så stod det i farmor o farfars hus. Så klokt och så sant. Och i den byn kan man se var hemmet varit gott och vilka frön det sått! Sedan kan man undra hur man påverkas av följande citat, direkt hämtad från en bonad i ett annat hus i byn: "Sparsamhet är en dygd". 
Fundera på det mina vänner! Kram alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0