gottesugen...

så här på lördagkväll så blir man alltid lite gottesugen om man heter L! Bläddrar bland mina recept och hittar ett som jag bara måste prova göra i morgon! Det är ett recept där man bakar tårtan i micron och det är med i senaste Buffetidningen. Man ska grovhacka 1 1/2 dl hasselnötskärnor. Smälta 125 g smör och tillsätta nötterna, 2 dl socker och 3 dl havregryn. Rita en cirkel ca 20 cm i diameter på tre bakplåtspapper. Fördela och bre ut smeten på cirklarna, lägg botten+bakplåtspapprena på tallrikar. Grädda en botten i taget i micron på full effekt ca 3 minuter. Låt kallna. Bottnarna ska vara krispiga! Vispa 4 dl grädde med 1 msk vaniljsocker. Lägg ihop bottnarna med grädde och 1/2 liter bär emellan och överst! Verkar mumsigt! 
Om jag haft en cykel så hade jag genast cyklat till Coop och köpt hasselnötskärnor!
I samma tidning på samma sida fanns ytterligare ett bra husmodersknep! För att slippa kladd på fatet när man dekorerar tårtan ska man klippa ett bakplåtspapper i två halvcirklar så de täcker fatet och lite till. Lägg dem på fatet innan du lägger på tårtan. Dra försiktigt bort dem när du dekorerat färdigt....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0