konsekvens av handling...

...hur ska man förklara det på ett konkret sätt? Hur ska man få barn att dra i handbromsen och fundera på konsekvensen av handlingen innan den genomförs?
...
Internet och mobiltelefoner har förenklat mycket och gjort mycket bra. Men inget gott som inte har något ont med sig. Att skriva elaka saker om och till andra har blivit enkelt. På kort tid hinner många se det som skrivits och kommenterats. Hur fasen ska man få bukt med detta? Hur ska man kunna lindra de skador som hunnit ske, försöka reda upp det dumma som spridits och få barnen att förstå konsekvenserna av ett sms eller en kommentar på pix-box? Kan man förstå att något som kommer av ett dumt infall under grupptryck kan göra det så att en annan knappt vill/vågar gå till skolan? Att många har hunnit se det dumma och att ett förlåt kan vara futtigt?
...
Hur fasen har det blivit såhär? Pratar man inte som föräldrar med sina barn? Lär man inte sina barn den gyllene regeln? Jag kommer ännu ihåg hur vi i ettan fick lära oss den gyllene regeln. Var sådan som du vill att andra ska vara mot dig. Så enkelt, så sant..så viktigt! Grundläggande om medmänsklighet! Det är en konst att vara snäll. Det kräver mod att våga vara snäll. Snälla människor är kloka, modiga, starka!
...
Känns fruktansvärt att det är såhär det ser ut i samhället. I en liten stad som vår. Att barn redan tidigt är så hjärtlöst elaka med varandra..många gånger för att de inte förstår konsekvensen av sina handlingar. Hur ska man som förälder göra? Hur ska man få dem att göra gott och tänka gott? Att vara stolt över sig själv och andra, att glädjas för andra och sig själv? Att förstå att om någon är bra eller snygg behöver det inte betyda att jag är dålig eller ful....att skönhet är i betraktarens öga...och att det många gånger är som i sagan den fula ankungen....
...
Mycket att tänka på. Jämt och hela tiden....Å vad jag hade velat prata med farmor om detta. Hon hade kunnat ge kloka råd...eller pappa.....riktiga relationsbyggare. Nu får jag lita på min förmåga..och lyssna på andra kloka. Det blir nog bra. Jag kan inte göra annat än mitt bästa. Men åhhh vad jag önskar att fler föräldrar lär sina barn den gyllene regeln från födseln!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0