Day 09 – Your beliefs

Julkortet säger en del om vad jag tror på. Jag tror på det goda, på att ge av sig själv och därigenom få tillbaka värme och glädje. Jag tror på att man tillsammans är starka och att glädjas för andra och med andra. Då får man mer glädje och mer lycka i livet.....
Jag tror också på kärleken och familjen. Att det är den bas som man har i livet. En trygg bas skapar förutsättningar för galna upptåg. Skapar möjligheter att våga det som man vill men tvekar inför. Man vågar "misslyckas" för att man vet var man kommer i från och var man hör hemma. Med en trygg bas så kan man alltid komma hem. Hem med huvudet högt och känna att man gjort sitt bästa och försökt oavsett resultat!
Jag tror på egentid, att ladda batterierna och att hitta sin egen plats i livet. Även om den platsen är bland alla andra, så vill i allafall jag ha min helt egna plats. En sådan plats är stugan i Tornedalen. Dit kan jag åka och bara vara....Ta en promenad och vara i mitt egna mentala rum. Låta tankarna flyta. Hemma i Luleå brukar jag hitta mitt mentala rum som bilden ovan. När jag och hundarna går ut på isen och bara släpper lös...
Jag tror på ett öppet hem. Där man kan komma och gå. Med utrymme för vänner, både stora och små, både nya och gamla...unga och äldre. Jag tror att man behöver varandra i större utsträckning än vad folk verkar använda sig av varandra idag. Ett socialt skyddsnät är jätteviktigt. Genom att ge plats och tid till andra så bygger man ett bra och fint skyddsnät, både för sig själv, sin familj och för andra.
Jag tror också att man inte behöver vara så himla perfekt. Hemma hos oss kommer och går personer, äter, sover...dammsugaren kan stå framme...folk tömmer diskmaskinen, kokar kaffe...Jag går i långkalsonger och med håret på ända...det gör ingenting. Det är inte ytan som är viktigast, utan känslan. Givetvis tar jag även hand om personer som kommer till oss. Samtidigt vill jag att de ska känna sig välkomna och hemma, att de känner att de får röra sig fritt i hela vårt hem!
Jag tror också att vi orkar och kan mycket mer än vad vi tror.....så våga! Jag tror på dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0