Familjens projektledare säger upp sig...

är en bok som jag köpte på bokrean. Igenkänningsfaktorn är 1000....Jag tror att alla kvinnor som jag känner som har familj känner igen sig och kommer att nicka och fnissa och blir förbannad åt hur djävla korkad man är emellanåt. Jag tycker att min man borde läsa boken för att förstå lite bättre. Jag har försökt förklara, men jag måste använda mig av fel ord, fel tidpunkt eller vad fasen som helst. En liten tröst är det att Gunilla som skrivit boken känner likadant....I boken tar hon bl a upp 8 olika undanflykter och en undanmanöver.. Här är några...

1. Slappna av.....
Används vanligtvis när partnern inte orkar leverera samma standard, ofta i samband med städning. Undanflykten förekommer också i samband med att barnen saknar mössa, vantar eller ytterjacka. "Slappna av"- ja det är inte helt enkelt för barnen som fryser så de hoppar. Det är minsann inte så viktigt med ytterkläder när det är kallt ute (idiot). Detta är en undanflykt som används för att ge dig dåligt samvete för att det till exempel är snyggt hemma, städat och barnen är varmt klädda. Intressant.
2. Måste vi planera allt, kan vi inte bara ta det lite spontant?
En fråga som ställs i de allra flesta hem. Används med fördel när det är något som har glömts bort gällande planering. Svaret är enkelt: "Tyvärr så snurrar inte världen runt oss, vi är inte universums nav, det går inte att vara spontan när alla ungar vill gå på friidrott, alla vill ha en stuga i fjällen eller när fritids tänker stänga. Tyvärr."
5. Det är bättre att du gör det, du är bättre på det.
Undanflykt som gärna används när barn gråter, barn ska nattas, presenter ska köpas, packning eller aktiviteter ska planeras. Ja, förmodligen är du mycket bättre på det, eftersom du har rutin. Svara därför: "Ja, och eftersom jag är bättre på det behöver du öva, varsågod!"
8. Jag kan inte bättre än så här.
Nej, det är tydligt det. Men det är en lam undanflykt och bör inte göra något intryck på dig. Han får öva då. Träna sig. Han har faktiskt lärt sig mycket i livet, detta kan han också lära sig. Uppmana lite käckt: "Jag tror på dig älskling! Du kan! Heja, heja!"
och sedan undanmanövern:
Ska jag skämmas nu?
En annan variant är: "Ok, då är jag väl värdelös då". Båda framförs i en ton som är allt från irriterad till ironisk och spydig. Det underliggande budskapet är: Du tror att du är så himla duktig, men du tjatar mest, tagga ner nu! Repliken har bara ett syfte, att flytta din uppmärksamhet från det brännande problemet: att han har misslyckats. Den enda vettiga responsen på denna undanmanövern är att svara: " Ja, du ska skämmas nu" eller "Ja, du är värdelös på det här. Se till att träna på det. Börja nu."
Jag har boken..om någon vill låna. Annars finns den på bokrean...några tior och du får lite stöd i vardagen!
Kram alla projektledare. Vi säger upp oss nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0