Lördag i barnhuset..

..det är så skönt att slippa väckarklocka. Att sova tills man väcks av barnen som vaknat av sig själv. Nu är de så duktiga så de kan smyga upp och slå igång morgonbolli och titta en stund så man inte behöver rusa upp till dem, utan att man kan ligga kvar i sängen en stund och lyssna på dem.
...
Robotdammsugaren har gjort sitt jobb i natt så när ungarna var stilla i soffan så passade jag på att skura överallt. Så skönt att slippa ett moment! Sen har jag myst på och tagit en skön prommis med hundarna i skogen. Så skönt att vara ute med dem!
...
En sväng in till stan har jag hunnit för att byta en jacka som jag köpt till maxi på intersport. Fasen att man redan måste shoppa vintekläder om man ska få storlekar. De var de sista täckisarna i strl 120 som jag greppade..och nu snackar vi september månad. Jag lyckades också med konststycket att backa in i en bil i min förvirring. Tur nog så gick det sakta och blev inga skador på nån av bilarna. Men det är ju så surt att vara så klantig. Man gör inget bra när man är stressad och hungrig. Jag borde ju ha lärt mig det vid detta laget. Jag brukar ju cykla eller åka buss i normala fall..och tur är väl det..hur dyrt skulle inte min klantighet i brådskan inte kunna bli???
...
I kväll ska vi iväg..finaste maken och jag..till fina L och P på middag. Så skönt att få tala till punkt! Bästa pappa J ska vara här med alla fina barnen. Äta hamburgare o pommes och den gigantiska godishögen...och fylla på med med skit från chipspåsen..ibland får man frossa i detta hus..kanske en-två gånger om året. Men är vi på fest så tycker jag att ungarna måste få lite extra de med!
...
När det gäller stora bonus har jag nog aldrig tvivlat så mycket på min förmåga som nu. Hur ska man göra? Vad är rätt? Tänker jag klokt?
Jag tror jag på belöningar i större utsträckning än straff. Men då måste jag fundera vad en sådan belöning kan vara. Vad kan motivera en 12-åring att välja att göra rätt? Vad kan vara en morot utan att vara en muta? För det är inte mutor det handlar om. Det är inte om du gör det så får du det..utan Å..vad bra du varit! Då får du detta som en överaskning... Jag försöker ge positiv feedback även om man ibland har svårt att fundera ut hur man ska kunna behålla fokus på det som faktiskt varit bra i den djungel av tokigheter som sker. Givetvis ska det finnas rimliga konsekvenser när man gör fel också. Att man vet att när jag gör detta så händer detta..och att jag också håller mig till det. För att inte hålla det man sagt, oavsett om det är något bra eller straff, är inte heller snällt. Då vet ju inte barnet vad som är sant och vad man kan förvänta sig.
..
Jag håller på att öva mig i aktivt lyssnande. Jag tror att det är sättet att nå barn på. Att lyssna vad de har att säga, upprepa det med en fråga så man försäkrar sig att man förstått rätt och sedan gå vidare. Givetvis kan man inte svara ja på allt för att man har lyssnat. Men då kan man i allafall ge dem tiden att bli lyssnade på och det kan många gånger vara en positiv belöning. Det är nog därför jag egentligen hatar sms. För att man inte kan se personen och se om de förstått det man ville få fram. Det ger heller inget utrymme att fråga om man förstått den andra rätt. Och med pubbeungar är missförståndsfaktorn hög när det gäller SMS. Åt båda hållen .Men jag kan nog ändå tro att jag är bättre på att se en större bild, men beydligt sämre på att förmedla mig på ett sätt som uppfattas korrekt. Jag måste verkligen öva på att kommunicera så att mottagaren förstår mitt budskap...
...
En gott och blandat lördag är det, om man läser mitt inlägg..mys, tokigheter, lärdomar och övningar...och i kväll ska det bli mycket skratt och god mat! I morgon ska jag vara valförättare. Så alla fina, glöm inte bort att göra er medborgerliga rättighet, GÅ OCH RÖSTA, om ni inte redan fixat det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0