Svåra samtal...

..är något som jag ska tala med ett gäng om i morgon. Vad är egentligen ett svårt samtal? Jag skulle nog definiera det som ett samtal som man drar sig för att genomföra och som dränerar oss på energi, ger en klump i magen och tar tid och kraft från det vi egentligen vill göra.
...
Jag vet inte om jag drar mig för någon typ av samtal egentligen. Det som tar mest energi av mig är tiden då jag försöker formulera rätt ord, och försöker definiera vad som är mina känslor i det som ska samtalas om. Varför känns det jobbigt? Vad vill jag få ut av samtalet? Vad är mitt mål? Hur vill jag känna? Många gånger så är det ens fördomar och känslor som gör samtalen svåra. Fördomar som att någon alltid ska ha rätt, att den andre alltid blir sur etc...Känslor som att känna sig sårad, självtvivel..
...
Det jag har lärt mig på resans gång är att fundera innan jag tar ett samtal. Att fundera över nödvändigheten av ett samtal. Ibland har jag pratat och ältat för mycket..eller för snabbt, så att jag inte hunnit fundera klart över innehållet i samtalet. Eller kanske mest syftet och målet med samtalet.
...
Jag behöver bli bättre på att be att den andre upprepar det jag har sagt för att kunna förstå om han/hon har förstått. Jag behöver också bli bättre på att höra hur den personen tycker att min synvinkel skiljer sig från den andres.
mycket att öva på. Mycket att lära sig! Tur att man har förmånen att få öva sig på arbetstid.
...
På jobbet har vi också Ica kuriren..och i den fanns en krönika om skulden/skammen som vi bär omkring på. Att endel har en säck med skuld som skyfflas runt i familjen..att endel har små påsar med skam så alla hela tiden släpar på det..hur det dränerar en på energi och hur skönt det är att bli av med den. Mycket tänkvärt..läs om du får möjlighet!
...
Annars har det varit en intensiv måndag med två aquapass och tre coachingklienter...fakturering, mail, brev och samtal. Men det känns bra. Det känns så bra! Och jag är så trött så trött!
...
I morgon kommer fina mommo och det ska bli så skönt att ha mamma här i morgon. Då kanske man får vardagslyxen med färdig middag efter jobbet..och det är lyx på hög nivå!
Ha det gott alla fina!

Kommentarer
Postat av: fru Leijon

Hej!



Jag tror också att svåra samtal är de där som vi fegisar tror ska sluta med att någon blir arg på oss. Så är det i alla fall för mig. Jag har inte riktigt blivit klok varför jag tycker det är så jobbigt. Kanske det har att göra med behovet att vara omtyckt. Kanske det är först när man har laddat in tillräckligt mycket integritet för att känna att det är ok att du blir arg eller ledsen på mig - jag är okej ändå- som man kan vänta på ett svårt samtal på det sätt du beskriver. Där man kan fundera mer över vad som ska sägas än vara rädd för att någon blir arg eller besviken på mig.



Fär det är kanske det som är grejen - att det inte handlar om mig utan om samtalspartnen och dennes känslor och att det faktiskt är ok att inte alltid vara superpoppis. Den som hela tiden slätar över och ska vara poppis med alla slutar till slut att inte vara poppis med någon.

2010-09-28 @ 13:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0