Släktband, släktdrag...

jag är ett förbund av två släkter med duktiga hantverkare och konstnärsådran som löper genom familjerna är stark. Min morfar, farfar och mina morbröder, min farmor, min mamma, mina mostrar, mina fastrar är grymt duktiga på olika hantverk. Många många av mina kusiner är grymma på att skapa med händerna..allt från att måla fina fantastiska tavlor, till att göra hattar, kläder....snickra och svetsa! Jag kan gasta mig hes över hur duktiga hantverkare som jag fått äran att vara släkt med. Jag undrar dock vad som hände när dessa gener skulle till mig? Hoppade de bara över mig? Mina syrror är grymma..men jag????
...
Jag plockade fram symaskinen (Jojo, som dotter till en mamma som kan allt och lite till så har man fått en sådan i tidig ålder). Den är en enkel modell, funnits i min ägo sedan tidiga tonåren. Den är som ny, även om det var ett tag sedan jag var i mina tidiga tonår. (Kanske en fördel!?) Jag plockar fram tyget, mäter och klipper..hur svårt kan det va? Jag hade trots allt bra betyg i matte, och hör och häpna en 5:a i syslöjd! Undra om syslöjdsfröken var förvirrad eller blind? En docka som vi skulle sticka när vi gick i 4 an blev minst tre gånger så stor som den skulle och vadden som var i stack ut lite här och var...Så var nog alla mina projekt på syslöjden när jag tänker efter..men men...det mesta går att gömma bakom charmen! Lite chabby chick redan från starten! Var kanske bara aningens före min tid!
...
Raksöm, hur svårt kan det vara? Nåla oj då, det var kanske så man gjorde? Eller var det överreklamerat med nålningen? Plattan i mattan....åhopp..tråden tog slut..ja ja...Nu har jag här ett stycke gardin. Man hade velat skriva helt rak, men det vore ju att ge för mycket cred till min sykonst. Den skulle bli helt rak...sen blev den som den blev. Man kan kanske kisa lite när man tittar på den??? Men..jag gjorde det i alla fall!
...
Infallet till att plocka fram symaskinen fick jag efter ett trevligt besök av min kusin med barn och syskonbarn. Min kusins mamma blev min "mommo". Mommo var en fena på hantverk och lärde mig både virka (!) och sticka (!) och brodera (!). Jag vet att jag är som jag är, men när de var här och hälsade på så kändes det som att mommo var här med oss och att det var något hon ville. Märklig känsla..och lite läskigt när det händer. Har ni som läser min blogg upplevt det någongång? Att det känns som att någon är med er och att de vill dig något? Nåväl....denna känsla av besök av en person som jag tyckt otroligt mycket om fick mig inspirerad att föra hennes hantverksarv vidare. Det som närmast låg till hands var tygbiten som i flera veckor legat till sig eftersom jag i ett svagt ögonblick av stolthet svarade min mamma som skulle fixa denna gardin att jag absolut kan göra själv. Hur svårt kan det vara, tror jag till och med att jag sa. Svårt nog att den har fått ligga i flera veckor och skräpa på olika platser i vårt lilla hus. I morgon ska jag iaf ta med mig den nya kreationen till stugan och hänga upp den. Den får bli ett monument över att de flesta mentala blockeringar går att häva....och en liten minneskrok över min hantverksådra som gått genom generationer genom mina båda föräldrars släkter...och som ett minne över att jag någonstans tror att det finns de som vakar över mig och vill mig väl. Så mommo, var du än är...jag har sytt en blå gardin med hjortron på! Tack för att du lärt mig så mycket, även om jag kanske inte minns det så bra som jag borde!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Farmor är med oss alla hela tiden, och jag har känt både henne och pappas närvaro hela kvällen efter att vi var på graven före vi kom till dig så jag tror absolut att hon var med oss.



Tack för idag! <3

2011-08-11 @ 00:13:16
Postat av: Erika

Ja det där med syslöjd är inte lätt... Många suckar (från Liselotte) hördes när jag satt där på syslöjden i Korpis...) =) Men man kan nog mer än vad man tror. Krävs bara rätt mycket träning (haha) å en stor portion tålamod från sig själv... Jag har tränat upp tålamodet rätt bra... Alltså felen jag gör ibland när jag syr... Börjar fundera på vad jag lider av emellanåt... hahahaha. Ä som att hjärnan slutar fungera när symaskinen kommer fram... =) Svejs!

2011-08-16 @ 07:28:10
URL: http://erran.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0