Tiden bara rusar...

det inser jag när jag ser dagens datum, 16 juni. Idag fyller en helt underbar unge 16 år! Grattis finaste Jalleman! Jag minns hur vi längtade och väntade på dig...hur faster hade två köttbullar och en prinskorv i frysen för säkerhets skull, om du skulle varit en tjej. För din pappa, han var helt säker på att du var en kille..och namnet var spikat. Det var ju en fin liten kille som kom. Å mamma och pappa döpte dig till det spikade namnet..och vi andra vi kallade dig något helt annat! Du kommer alltid att vara Jalle för mig, oavsett vad du heter ;)
....
Den dagen för 16 år sedan var jag 16 år. Jag var på klassresa i Västindien, solade, paddlade, red...oviss om vem jag var kär i, men det fanns några...Längtade efter att få flytta hemifrån, ville partaya och kunde inte för mitt liv förstå varför det inte var lämpligt...
...
Tänk vad som hunnit hända på 16 år! Man har hunnit bli kär, sviken, haft tillfälliga relationer, lärt känna många fantastiska vänner, förlorat några, några nära och kära har lämnat jordelivet...man har pluggat, jobbat med olika saker..rest...sprungit på kärleken i sitt liv, köpt hus ,gift sig, blivit förälder.....Tänk vad avlägset det kändes när man var 16 år..när livet var som en berg och dalbana och man aldrig trodde att man skulle fylla 18...och hemska tanke att det var tio evigheter tills man skulle fylla 20. Magnus Ugglas låt "Första gången" blir bara mer och mer som ens egna ord, ju äldre man blir...."Varför längtar du, tills den dag då du ska fylla sju, varför skynda på när den dagen snart är här ändå? osv..."Ibland önskar jag att man kunde få resa tillbaka och verkligen ta vara på allt det där som är fantastiskt med att vara just 16 år. Sommarlov och veta vad man ska göra...Plugga på gymnasiet är grymt skönt ändå! Gratis lunch, härliga klasskompisar....Men visst..nog är det skönt att berg och dalbanan jämnat ut sig..och att man har sin ryggsäck med fantastiska minnen i...Men tänk vad skönt det hade varit att vara med om allt en gång till och kunna le genom tårarna när något tokigt hänt för att man vet att man i framtiden kommer att tänka tack gode gud för att det inte blev så som jag så innerligt ville när jag var 16!
..
Tänk att det lilla skrynkliga knytet nu är 16 år. Att det är han som tycker att det är evigheters evigheter tills man är 18 eller 20 år...Men finaste älskade lilla unge, NJUT av att vara 16 år! För snart finaste hjärtat är det du som är 32 år och sitter och ler och tänker på hur dum man var som inte fattade att tiden går så snabbt ändå! Tiden går, men vet du, platsen i mitt hjärta består! Grattis Jalle!

Kommentarer
Postat av: kusin Ellen

Ja jag minns också hur mamman stånkade dagen innan Jallemannen kom och hur stolt den ny blivna pappan var när han ringde och stolt berättade att det hade blivit en Kristoffer Hjalmar och jag lovade att alltid kalla han Jalle !! Och i mitt hjärta är han Jalle precis som hans pappa inte kallas Anders idag utan Ove !! men det är en annan historia :)

2011-06-16 @ 01:25:15
Postat av: krille/jalle

<3

2011-06-16 @ 10:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0