Om att prestera....

Så här skriver Svenska Akademien om prestation i sin ordbok:
"Det som fullgöres, utfört arbete; utmärkt arbete, insats; fullgörande; verk; stordåd; bedrift; resultat."
 
Prestation är något som vi inte kommer ifrån. Vi presterar olika. Det finns högpresterande, lågpresterande....
Men hur definieras det egentligen. Om jag har enkelt att prestera i t ex skolan så krävs liten insats för högt resultat. Är det då att prestera eller leverera? Jag har kanske egentligen inte presterat särskilt mycket. Den som kämpar stenhårt och klarar ett godkänt resultat, den har då, med viss mått mätt inte presterat så mycket. Kanske definieras som lågpresterande även om arbetsinsatsen för det resultatet varit flera gånger så hög som den som den har enkelt för sig.
För en person kan att ta sig upp från sängen varje morgon vara en prestation, för en annan att springa snabbast eller hoppa högst.

Matematiskt kanske prestation räknas ut såhär (IQ x EQ x Kcal) - Hinder = Prestation

 IQ står för kompetens, det kan vara kunskap, tidigare erfarenheter, talang etc.

EQ står för social kompetens, förmågan att fungera och arbeta tillsammans med andra.

Kcal står för energi, den arbetsinsats jag lägger ner.

Hinder står för allt det som kommer emellan mig och prestationen. Det kan vara tid som saknas, brist på verktyg, motivation mm.

Hur definierar du prestation och vem har rätten att bedöma prestation?
...
Mina föräldrar har fått mig att vilja göra mitt bästa. Att visa att ingenting är omöjligt. Även om det varit en frihetsfråga för mina föräldrar, att det är fritt att göra vad jag vill och att vad jag kommer ifrån inte ska begränsa mig, så har det kanske blivit en form av fängelse för mig ändå. Att jag hela tiden ska kolla vad som är möjligt. Att prova och tänja på det som kan vara rimligt. För jag behöver ju inte lyckas. Jag kan alltid komma hem. Å sen, sen ger jag aldrig upp. Så jag kämpar på, gör klart. Lämnar inte i onödan.
...
Jag tänker mig som en levererande person. En som levererar det som jag sagt att jag ska leverera. Ibland blir leveranstiden längre än beräknat. Leveransen kommer dock. Det handlar inte om prestation för mig. Det handlar om att leverera det som jag sagt att jag ska leverera. Att hålla vad jag lovat, någon annan eller mig själv. Pacta sunt servanda. Ingångna avtal ska hållas. Periodvis lyckas jag hålla avtalen på rimlig nivå. Periodvis inte alls. För mig behöver inte leveransen vara perfekt. Den behöver vara good-enough. Det är inte några fläckfria fantastiska rapporter jag skrivit på kurser på universitetet, eller spikade tentor. Det har varit på ganska precis godkänd nivå. Lagt ner precis så lite energi för att det ska vara genomförbart. Hållit tummar och tår...Å pustat ut när leveransen varit OK.
..
I Wikipedia står att läsa:
"Prestationsångest är ångest som personer kan få i samband med att de förväntas prestera något där andra personer har förväntningar på personen. Det kan vara allt från att hålla tal till att utföra större arbeten. Det är stor risk för prestationsångest när man får en för höga krav på sig vilka man känner att man inte kan leva upp till."
...
Jag hoppas att jag lyckas få mina barn att inte känna prestationsångest. Att jag får dem att inte känna leveranstvånget. Eller att de lär sig att säga nej och ta en sak i taget. Att de lär sig att njuta av nuet och där de är. Jag vill inte ta bort nyfikenheten och viljan att lära som jag fått med mig hemifrån. Samtidigt som jag hoppas att de inte får med sig min och makens vilja att bevisa att det går att göra vad tusan som helst oavsett varitfrån du kommer. Det är vart jag är påvåg som är viktigt. Liksom varför jag är påväg dit! Det som varit, det jag kommer ifrån kommer inte ändras ändå. Det går inte att backa och radera. Det som komma skall kan jag påverka med mina val och mina handlingar.
...
Jag kommer fortsätta att leverera enligt avtal. Det är en del av mig som känns ok för mig. Det är jag. Det jag jobbar på är att leverera lagom mycket åt gången. Att ha rimliga leveranskrav. Det är min utmaning. För även om jag ibland förlänger leveranstiden så hänger avtalet över mig som en skugga och stjäl energi. Det är något jag vill komma ifrån. Det är min utmaning just idag!
Tjingeling!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0