Varför växer gräset...

..är en helt underbar bok för refill. För att komma på nya tankar och kanske damma av gamla!
En av texterna handlar om en liten pojke som frågar sin far varför gräset växer. Pappan funderar på lämpligt svar och det landar i att han svarar, för att gräset vill växa. Då undrar den kloka ungen varför pappan klipper det!
...
Jag kände att det var ett bra sätt att beskriva detta med föräldraskap. Varför begränsar vi våra ungar när de vill växa? I denna bok stannar funderingen vid sonens fråga, som jag gärna hade velat svara på. Jag hade velat säga att om gräset inte klipps så kan det vara så att gräset dör, att det blir skog där gräset står.....Så det kan vara lämpligt att klippa gräset tills vi vet vad gräsmattan ska användas till. Är det till djurfoder, låt det växa villt och betas av får! Är det så att det ska grävas upp och lägga rabatter där istället? Kanske ska de bli en vild gammal skog, kanske en björkdunge. Innan vi vet vad vi vill med gräsytan kan det vara praktiskt att klippa den, så den får frodas av gödslet från gräsklippet, för att gräsklippet kan ge massor av energi till jordgubbar, rabatter........Kanske är gräsmattan nöjd med att få vara gräsmatta, när den vet att den sprider glädje, att den är en funktion som uppskattas och som fyller en viktig roll i vardagen.
..
Vad vet jag. Mina föräldrar klippte omsorgsfullt. Ibland blev det vildvuxet och kämpigt att klippa....ibland växte gräset fort, ibland långsamt...och det var bra om det inte var så nyklippt inför vintern!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0