Din termos i gryningen

Prenumererar på Olof Röhlanders pepptalk, en termos i gryningen. Jag gillar det. Det ger mig ofta tankeställare. Nedan är ett av pepptalken som jag ska fundera på ...
 
LÅT STÅ

Jag skulle vilja förflytta dig tillbaka till skolbänken. Det är bara du i klassrummet. Det ser ut precis så som det gjorde när du gick i lågstadiet, men inget oroar dig längre eftersom du är vuxen nu. Framme vid katedern finns en stor skrivtavla. Du ser att det står saker skrivna där. Sju påbörjade meningar, som intresserar dig. Du reser dig upp, går fram till tavlan, tar fram en vit krita, och slutför uppgiften.

Om något inte går min väg idag, eller om problem uppstår, då har jag lärt mig att tänka så här:

Även om år 2014 innehöll en del sorger och besvikelser, så var det här ett stort ögonblick:

Jag har goda orsaker att le och vara tacksam just nu, och det jag framför allt syftar på då är:

Om 2015 blir som jag har tänkt mig, då är det detta jag kommer att fira mer än något annat:

Tidigare blev jag nedslagen av andras kommentarer och åsikter, men numer gör jag så här:

En tuff livshändelse, som i slutändan gjorde mig till en klokare och starkare människa, var:

Om någon fick för sig att fråga mig hur man får en bra dag, då skulle jag ge de här tre tipsen:

När du är klar lägger du ned kritan, borstar bort det vita från händerna, och tar ett par steg bakåt för att se vad du åstadkommit. Allt ser bra ut. Längst upp till vänster noterar du så att det står Låt stå. Du ler. Vad det betyder vet många som har gått i svensk skola. Fröken hade för vana att skriva så för att städpersonalen inte skulle sudda ut det som stod på tavlan. Det var alldeles för viktigt för att tas bort.
 
Om något inte går min väg idag, eller om problem uppstår, då har jag lärt mig att tänka så här:
"Lita på processen"

Även om år 2014 innehöll en del sorger och besvikelser, så var det här ett stort ögonblick:
Att jag blev moster till A. Att vi fick en storebror och att storasyster tog studenten.

Jag har goda orsaker att le och vara tacksam just nu, och det jag framför allt syftar på då är:
Jag har en fantastisk familj, ska vara ledig i 3 månader med dem, är frisk, har vänner.....

Om 2015 blir som jag har tänkt mig, då är det detta jag kommer att fira mer än något annat:
Att jag är färdig med socionomutbildningen!

Tidigare blev jag nedslagen av andras kommentarer och åsikter, men numer gör jag så här:
Det finns ingen sanning utan bara tolkningar av den. De kommentarerna och åsikterna är ett uttryck för någon annans sanning. Vad kan ligga bakom, vad vill de? Har jag uppfattat dem rätt?
En tuff livshändelse, som i slutändan gjorde mig till en klokare och starkare människa, var:
Känns som att det varit många. Klokare på ett smärtsamt vis blir jag när hemska saker händer människor jag älskar.

Om någon fick för sig att fråga mig hur man får en bra dag, då skulle jag ge de här tre tipsen:
LE! Var med människor du tycker om! Gör något du gillar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0